13 de juliol de 2009

fragment 248 - de trens i alt(R)es velocitats



El fet insular no és només una qüestió geogràfica; va molt més enllà: ser illencs marca una tipologia de caràcter; sempre hem estat una societat més tancada i conservadora, però el contacte amb el turisme va significar en el seu moment, avanços importants; així doncs, Palma i les zones turístiques varen arribar a ser autèntics espais alliberats.
La insularitat és una realitat que cal conèixer per parlar amb criteri de tot el que ens afecta, i no tot és, en absolut, negatiu.
Políticament, l'anterior govern de pacte de progrés va treure un lema que deia 'quatre illes, un país, cap frontera' amb la pretesa intenció de crear lligams entre les diferents illes que conformen l'arxipèlag balear i pitiüs; els lligams hi són, no hi ha cap dubte, però no existeix una identitat balear. Cada una de les Illes té les seves particularitats històriques i culturals, perfectament assumibles entre els qui hi vivim.
Ningú, absolutament ningú de les Illes se sent Balear: s'és mallorquí, o menorquí, o eivissenc o formenterenc.
Per una altra banda, el desenvolupament econòmic a una illa està condicionat pel fet que l’aigua, l’energia, el territori,...són recursos escassos i limitats.
Parlem ara d'allò a que volia referir-me quan he titulat l'escrit: de transport.
Madrid mana. Ens diuen que en tema de transport s'ha de prioritzar l'Alta Velocitat i que, per tant, a les Illes (a Mallorca concretament), haurem d'esperar perquè, òbviament, aquí no ens cal un AVE.
És evident que no, però ens cal que el fet insular i el desgavell que suposa la comunicació interinsular, es tenguin en consideració.
La mobilitat entre Illes, ho sap tothom, és molt cara; anar de Palma a Maó o a Eivissa i viceversa, costa més que anar a qualsevol altre lloc, m'atreviria a dir, d'Europa; per no parlar de la (NO)comunicació directa entre Menorca i Eivissa; Formentera ja seria tota una altra història.
A les Illes necessitam transport públic interinsular, de baix cost i de qualitat, però això, a l'estat no li és rendible i ens restringeix i ens posa a la cua de les prioritats. I tot amb els diners que ens esprem.
Això sí, un aeroport de dimensions descomunals per fer arribar turisme de qualsevol lloc i a qualsevol preu per poder així mantenir la colònia balear al seu abast; així és com ens volen i ens veuen des del govern central.
Mentrestant, els nostres governants 'autonòmics', a pidolar i a fer veure que treballen pels nostres interessos.