27 de març del 2008

fragment 19 - << Mingo Revulgo>>: 'Jo sóc català'

Avui, llegint i cantant, he trobat que havia de dedicar un escrit a en Pere Capellà i Roca 'Batle', conegut al seu poble com 'Mingo Revulgo'. Això ve al cas, perquè he recordat el fet que en Biel Majoral no va anar a la Fira de Francfort perquè no el deixaren cantar 'Jo sóc català', per considerar que no era l'escenari adient per a cançons reivindicatives.
Què poc han canviat els temps! A Pere Capellà, autor del poema censurat per Francfort, l'any 1939, els feixistes el tancaren a la presó, l'any 1940, per un consell de guerra, fou condemnat a vint anys de presidi, el 1943 sortí en règim de llibertat condicional, posteriorment li prengueren la plaça de mestre i va ser expulsat del seu poble d'origen, Algaida.
Militant d'esquerra republicana, crític irònic i subtil del règim franquista, incansable, continuà sent un lluitador fins el final dels seus dies a Montuïri,
amb només 47 anys. La seva petja roman entre nosaltres a través de les obres i dels articles al diari 'Balears' del seu fill Llorenç.

http://es.youtube.com/watch?v=zVP5gAKF1pM

Jo sóc català
Enmig de la mar
s'aixeca ma terra
fins tocar el cel,
que es deixa en la Serra,
banderes de blau.
Jo sóc balear,
jo sóc de Mallorca,
català insular.
Tot el meu passat
que la història allunya,
el tenyeix de glòria
la Gran Catalunya.
En les rels profundes
de la meva gent,
un conqueridor
portà, proa al vent,
la nau que a Salou
deixà ses amarres,
seguint la bandera
de les quatre barres.
Jo sóc de la raça,
vella i gegantina,
que espantà dels mars
la gent sarraïna.
Jo sóc de la Pàtria
dels agermanats,
Joanot Colom,
vells antepassats,
defensors heroics
de tradicions,
que en sang ofegaren
Àustries i Borbons.
Herois de Mallorca,
herois catalans,
que en les hores greus
us dàreu les mans,
fent del nostre exemple
un sagrat costum,
jo us tinc en ma vida
de guia i de llum.
Jo sóc mallorquí,
i és la meva glòria
ésser català
per la meva història.
Estim Catalunya
perquè té un passat
de lluita incansable
per la llibertat;
perquè dins un regne
d'oprobi i de sang,
teixí la grandesa
del Corpus de Sang;
perquè en tots els segles
contra l'esclavatge ...
Pere Capellà
Pere Capellà
(Pere Capellà no acabà aquest poema; deixà per a tu la tasca de fer-ho)

Pere Capellà (Algaida, 1907-Palma, 1954)